1. Introductie tot Leiderschap Definitie van leiderschap Verschil tussen leidinggeven en managen De rol van een leidinggevende in de organisatie...
Meer informatie
Vormingskalender > inhouse opleidingen
Raadpleeg hier het overzicht van onze inhouse opleidingen
Op zoek naar interactieve opleidingen op jouw werkvloer, wanneer het voor jou past? Onze ervaren trainers komen graag bij jou ter plaatse.
Probis organiseert inhouse opleidingen voor groepen tot maximaal 15 personen. We doen dat op maat van al jouw medewerkers, op alle niveaus van je organisatie.
Benieuwd naar onze inhouse opleidingen? Raadpleeg het volledige aanbod op deze pagina.
- Bekijk alle opleidingen
- BelRAI
- Communicatie
- Dementie
- Financiële thema's
- Leidinggeven
- Publieke sector
- Vaktechnisch
- Welzijn
- Zorg en welzijn
Omgaan met sociale media in de zorg
1. Inleiding: Welkom en kennismaking: Icebreaker-activiteit om een positieve sfeer te creëren. Context en relevantie: Bespreking van waarom bewust gebruik...
Meer informatie
Veerkracht Versterken: Bouwen aan Innerlijke Kracht
Deze vorming is jouw kans om je veerkracht te versterken, je innerlijke kracht te ontketenen en een transformerende reis naar...
Meer informatie
Zorginspectie: hoe bereid ik me als woonzorgcentrum voor op zorginspectie?
Hoe kan ik me voorbereiden op een bezoek van Zorginspectie? Waar kijken ze naar en hoe gaan ze te werk?...
Meer informatie
Observeren, interpreteren, rapporteren in functie van BelRAI voor NIET-indicatiestellers
BelRAI-indicatiestellers krijgen een uitgebreide opleiding om gericht te leren observeren in functie van het invullen van beoordelingen. Niet iedereen zal...
Meer informatie
(Bege)leiden vanuit optimisme
Begeleiden vanuit optimisme is een positieve en proactieve manier van begeleiden die gericht is op:• het aanmoedigen van groei• ontwikkeling...
Meer informatie
Hulp bij verslaving
Verslavingszorg omvat een breed scala aan diensten die gericht zijn op het helpen van patiënten/bewoners die worstelen met verslaving. Deze...
Meer informatie
Haal het beste uit elkaar!
In deze vorming richten wij ons op het verbeteren van de samenwerking en communicatie tussen individuen en teams in een...
Meer informatie
BelRAI indicatiesteller Palliatieve Care (PC)
BelRAI instrumenten brengen op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier de zorgnoden van kwetsbare personen in kaart met als doel kwalitatieve...
Meer informatie
Direct mee met quickstart opleiding Omgevingsanalyse en Strategie voor je managementteam
De omgevingsanalyse is veel meer dan een verplicht nummertje. Het haakt in op ontzettend veel thema’s van een goede organisatie...
Meer informatie
VSB Basis personeelsdienst en administratie
VSB-financiering, eindeloopbaan en aanvullende financiering, financieringen sociaal fonds, VSB-administratie en nieuwigheden.
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: introductie (lokale besturen)
‘Customer delight’: een begrip dat begint waar klantgerichtheid eindigt. Iedereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer delight...
Meer informatie
Mijn impact en invloed als leidinggevende
U bent soms verbaasd hoe het die ene collega of medewerker steeds lukt om iedereen te overtuigen van zijn of...
Meer informatie
Hoe pak je re-integratie na langdurige afwezigheid best aan?
Wanneer medewerkers langdurig uitvallen, heeft dat op de medewerker, het team en de organisatie een impact. Hoe kan jij in...
Meer informatie
Functionerings-en evaluatiegesprekken (nieuwe evaluatoren)
Uitwisselen van ervaringen In een eerste deel peilen we bij de deelnemers naar hun ervaringen met evaluaties en functioneringsgesprekken, als...
Meer informatie
Stoppen met piekeren
Piekeren doen we allemaal. Op sommige momenten in ons leven (bij stress, depressie, angst,..) nemen deze piekergedachten veel tijd en...
Meer informatie
Optimisme kan je leren
Vanuit de positieve psychologie wordt optimisme naar voren geschoven als dé competentie om te ontwikkelen. Wat betekent dit precies en...
Meer informatie
Kracht van stilte
In deze drukke tijden vol geluid kan het soms deugd doen om naar de stilte te gaan. Hoe kan stilte...
Meer informatie
Veerkracht in lijden
Als medewerker in de gezondheidszorg wordt je geconfronteerd met mensen die lijden, in de breedste zin van het woord. Soms...
Meer informatie
Breinvriendelijk leiden
Een belangrijk aspect van breinvriendelijk leiden is het begrijpen van de manier waarop het brein informatie verwerkt. Het brein heeft...
Meer informatie
Creatief denken als leidinggevende
Je wordt dagelijks uitgedaagd door je klanten, medewerkers om originele oplossingen te verzinnen. Je wilt nieuwe producten of services maken....
Meer informatie
De kracht van kwetsbaarheid
Wat betekent het als leiding gevende om je meer kwetsbaar op te stellen? Waarom zou je dat doen en wat...
Meer informatie
Draag zorg voor je eigen energie
Je werkt lange dagen en je verliest soms contact met je eigen lichaam en je gezondheid. Je hebt kleine kwaaltjes...
Meer informatie
Van piekermindset naar groeimindset: Het pad naar persoonlijke ontwikkeling.
In het leven worden we vaak geconfronteerd met uitdagingen en obstakels die ons kunnen laten vastlopen in een negatieve spiraal...
Meer informatie
Humor en (aan)raking in de zorg bij personen met dementie
Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan de zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we?
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie
Conflicten coachen (Lokale besturen)
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie
Assertiviteit (Lokale besturen)
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie
Ken jezelf!
De vorming 'Ken jezelf!' vertrekt vanuit de zorgmedewerker zelf. Omdat hulpverleners vooral doeners zijn, teveel doen en te weinig zijn,...
Meer informatie
Van collega naar leidinggevende
Doel van deze vorming is om de deelnemers te ondersteunen in een vlotte overgang van de rol van collega naar...
Meer informatie
De bewoner komt niet alleen
Soms vinden zorgverleners de manier waarop bewoners en hun familie reageren niet terecht, overdreven, gevoelig, agressief, ... En weten dan...
Meer informatie
Gemotiveerd aan de slag blijven (Lokale besturen)
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige patiënten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Goede afspraken maken: hoe doe je dat?
Wanneer er misverstanden of frustraties ontstaan in een team, is de oorzaak vaak het ontbreken van goede én heldere afspraken....
Meer informatie
Train de interne trainer
Deze opleiding is bedoeld voor medewerkers van grote organisaties die optreden als interne trainers, zonder formele trainingservaring. Het doel is...
Meer informatie
Handhygiëne
Handhygiëne is het allerbelangrijkste als het gaat om voorkomen van besmettingen. Handen reinigen op de juiste manier en op de...
Meer informatie
Wees de burn-out voor!
Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel die kwetsbaar zijn voor een burn-out. Het is niet de situatie...
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers (Lokale besturen)
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige klanten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Ik wil zo samenwerken! En jij?
Jij wil ’s middags graag samen eten. Je collega wil graag elke vrijdag iets gaan drinken, jij vind dat je...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback (lokale besturen)
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan?
Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig:...
Meer informatie
Mijn team motiveren
Als leidinggevende in de zorg heb je misschien gemerkt dat het een uitdaging kan zijn om je team gemotiveerd te...
Meer informatie
Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan? (lokale besturen)
Het percentage ziekteverzuim is in stijgende lijn. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig: de medewerker zelf, de leidinggevende, de collega’s,...
Meer informatie
Jongdementie
In België leven er naar schatting 3.000 à 11.000 personen met dementie jonger dan 65 jaar. Deze vorming is gericht...
Meer informatie
Valpreventie in de thuiszorg
Van de thuiswonende senioren valt ongeveer 33% minstens één keer per jaar. De gevolgen van een valpartij zijn vaak ernstig...
Meer informatie
Coachend leidinggeven (lokale besturen)
Deel 1: Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we? (lokale besturen)
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie
En jij? Hoe geef jij zorg?
Werken in de zorg is een drukke bezigheid. Er wordt veel verwacht van medewerkers in een woonzorgcentrum: dagelijks staan ze...
Meer informatie
Diversiteit op de werkvloer
Hoe ga je om met verschillende achtergronden en perspectieven van je collega’s en medewerkers? Hoe kan je deze medewerkers bereiken...
Meer informatie
Van klacht naar glimlach (lokale besturen)
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met klanten de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Assertiviteit
We werken rond volgende elementen: - Een juist begrip krijgen van “assertiviteit”. - Jezelf het recht geven op wie je...
Meer informatie
Ken je collega’s
Je werkt iedere dag samen, maar kén je ook jouw collega's? We gaan op zoek naar wie jouw collega's zijn....
Meer informatie
Diversiteit in de zorg
Hoe ga je competent om met diversiteit bij patiënten/bewoners? Zorgverleners werken met patiënten/bewoners uit verschillende culturele achtergronden, met verschillende talen,...
Meer informatie
Krachtig en helder beslissen
Bent u een (te) snelle beslisser of een eeuwige twijfelaar? Als leidinggevende komt het er op aan om krachtig en...
Meer informatie
Oplossingsgericht leidinggeven
Staat het oplossingsgericht werken als leidinggevende haaks op onze opdracht of biedt het juist heel wat mogelijkheden? Deze training is...
Meer informatie
Begeleiding van re-integratie
Deze training neemt je mee in heel het proces dat een langdurig zieke doormaakt. Dit proces begint bij het ziek...
Meer informatie
Kennismaking met Validation van Naomi Feil
De Validation-methode van Naomi Feil is een communicatiemethode waarbij de gedesoriënteerde oudere de kans krijgt zijn gevoelens en behoeftes te...
Meer informatie
Wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen in de praktijk
In deze vorming gaan we op interactieve manier door de wet op verpleegkundige en zorgkundige handelingen. Wie mag wat doen...
Meer informatie
Dringende hulpverlening: een opfrissing
We overlopen de huidige CPR-richtlijnen en oefenen we deze in, zodat alle medewerkers in de zorgsector de nieuwe richtlijnen correct...
Meer informatie
Oplossingsgericht omgaan met tijdsdruk
De Paradox van Zorg: Snelheid vs. Stilstaan Analyseren van de paradox tussen de snelheid van het dagelijkse werk en de...
Meer informatie
Motiveren van medewerkers (Lokale besturen)
Na deze module kan de deelnemer eenvoudige principes van motivatie toepassen. Hij is in staat om stimulerende, motiverende waardering of...
Meer informatie
De invloed van de omgeving op personen met dementie
De kern van het concept omgevingszorg is het feit dat mensen met dementie afhankelijk zijn van hun omgeving voor hun...
Meer informatie
Hoe maak ik correct een zorgdossier op?
Het opmaken van een correct zorgdossier blijkt voor veel verpleegkundigen en zorgkundigen nog een pijnpunt te zijn. Deze vorming maakt...
Meer informatie
Katz-schaal
De Katz-schaal, ook wel bekend als de Katz-index voor activiteiten van het dagelijks leven (ADL), wordt veel gebruikt in de...
Meer informatie
Relaxatiemomenten
Tijdens de workshop verkennen we methodieken zoals relaxatie en haptonomie, maar worden de onderliggende gedachten getransponeerd naar een ‘nieuwe’ vorm...
Meer informatie
Wondzorg
Deel 1 Handelt over het ontstaan van wonden. De meest voorkomende wonden, de aanpak, de realistische doelstellingen en de principes...
Meer informatie
Ergonomie (lokale besturen)
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie
Omgaan met levensvragen
De vorming "Omgaan met levensvragen bij ouderen" richt zich op het ondersteunen van ouderen bij het vinden van betekenis en...
Meer informatie
Van klantgericht naar customer delight: introductie
‘Customer delight’: een begrip die begint waar klantgerichtheid eindigt. Ie-dereen wil klantgericht zijn, maar slechts enkelen willen ook customer de-light...
Meer informatie
Van moeilijke gesprekken ‘moedige gesprekken’ maken (lokale besturen)
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie
Discretie in je job
Hoe reageer je als een bewoner jou iets in vertrouwen vertelt? Wat als je toevallig getuige bent van een vertrouwelijke...
Meer informatie
Agressie aan de balie
Soms slaan (telefoon)gesprekken om in twistgesprekken, medewerkers kunnen zich dan geïntimideerd of bedreigd voelen door agressieve uitspraken. Dit heeft alles...
Meer informatie
Poetsen is een wetenschap
Deze vorming richt zich op het aanleren van efficiënte en effectieve schoonmaaktechnieken. We zullen de verschillende aspecten van het schoonmaakproces...
Meer informatie
Verhoog je zelfvertrouwen
Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde. We weten allemaal dat te veel of te weinig zelfvertrouwen ervoor zorgt dat we...
Meer informatie
Help! Het verandert!
In een dynamische werkomgeving worden we voortdurend geconfronteerd met veranderingen, variërend van kleine aanpassingen tot grootschalige verschuivingen. Of het nu...
Meer informatie
Van een klacht naar een glimlach
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met bewoners de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Dementie en psychische stoornissen
Naast de diagnose van dementie hebben vele bewoners/patiënten nog een aantal, soms moeilijke, gedragsstoornissen. Deze vorming leert de deelnemers om...
Meer informatie
Functionerings- en evaluatiegesprekken (ervaren evaluatoren)
Een eenduidige en praktijkgerichte opleiding is noodzakelijk om een zekere graad van objectiviteit van evaluaties te bereiken binnen de hele...
Meer informatie
Activeren van bewoners voor activiteiten
Soms is het moeilijk om bewoners enthousiast te krijgen voor het animatieprogramma. Dit kan verschillende oorzaken hebben: geen interessant programma...
Meer informatie
Coachend leiderschap
Deel 1: Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor niet-zorgpersoneel
Als je getuige bent van een noodsituatie waarin iemands leven al dan niet in gevaar is, is het belangrijk om...
Meer informatie
Omgaan met personen met psychische stoornissen
Deze vorming is ontworpen om u te voorzien van waardevolle kennis en praktische vaardigheden om empathisch, begripvol en effectief te...
Meer informatie
Van conflict naar verzoening
Deze vorming geeft leidinggevenden nieuwe inzichten over conflicten en laat hen oefenen met tools voor conflicthantering. Dit zal hen meer...
Meer informatie
Mentorschap over stagiairs
De vorming is opgebouwd rond interactieve oefeningen. De ‘theorie’ dient als kapstok en geeft de vorming structuur. 1. Wie is...
Meer informatie
Naar een aangename sfeer op de werkvloer
Denk je aan het einde van de dag wel eens: 'oef, ik kan naar huis' 'er hing toch wel electriciteit...
Meer informatie
Emotionele belasting in de zorg
In de zorg hebben we dagelijks te maken met emoties. Kwaadheid, opstandigheid, verdriet, …maar ook blijheid, euforie,… . Door hun...
Meer informatie
Begeleiden van familie van bewoners met dementie
In deze vorming staan we stil bij de familieleden van de mensen met dementie die binnen ons woonzorgcentrum wonen. Dat...
Meer informatie
Verbindende communicatie
Doel van de training: Deelnemers leren effectief communiceren met collega's en medewerkers, waarbij ze emoties beter beheersen, duidelijker communiceren, en...
Meer informatie
En dan is er nog … familie
Een ziekenhuisopname is niet alleen voor de patiënt een aanpassing. Ook de familie kan zich wat verloren voelen. Niet alleen...
Meer informatie
Een gezond team
Omdat een gezond team verder gaat dan een team dat niet ziek is, behandelt deze training de verschillende domeinen van...
Meer informatie
Herken en vermijd energielekken
Wat doe je wanneer je te maken hebt met collega’s, leidinggevenden of bewoners/patiënten bij wie jouw energie wegstroomt? We hebben...
Meer informatie
Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag
Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag...
Meer informatie
Peter- en meterschap in de praktijk
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie
Conflicten coachen
In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van...
Meer informatie
Ergonomie voor niet-zorgpersoneel
Deze vorming richt zich op niet-zorgpersoneel en legt de nadruk op het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te...
Meer informatie
Gezond koken
Naast rekening houden met een beperkt budget, dient de thuisverzorger ook vaak rekening te houden met allerhande diëten: zoutarm, suikerarm,...
Meer informatie
Timemanagement (LB)
Hebt u regelmatig het gevoel dat u te veel hooi op je vork neemt? Dat u het moeilijk vindt om...
Meer informatie
Hoe bereid ik mijn functionerings- en evaluatiegesprek voor?
In een modern personeelsbeleid dient iedere medewerker zich persoonlijk te ontwikkelen in de job. Sturing van die ontwikkeling via functionerings-...
Meer informatie
Budgetvriendelijk koken
Cliënten van de thuiszorg hebben het vaak financieel niet erg breed. Kleine pensioenen en hoge medische kosten zorgen ervoor dat...
Meer informatie
Dementie: Basis
Dementie is een complexe aandoening die een diepgaand begrip en empathie vereist om de best mogelijke zorg te bieden aan...
Meer informatie
Authentiek leiderschap
Er is een onderscheid tussen ‘leiding geven vanuit kracht’ en ‘baas zijn vanuit macht’. Authentiek leiderschap richt zich naar leiding...
Meer informatie
Verbindend communiceren (LB)
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie
Werken in gezinnen met een andere cultuur
Meer en meer worden onze zorgverleners (verzorgenden, poetsvrouwen, …) geconfronteerd met cliënten met andere waarden en uit andere culturen. En...
Meer informatie
Ik roddel, jij roddelt, wij roddelen!
Deze vorming is gericht op het bespreken en aanpakken van de schadelijke gevolgen van roddelcultuur in verschillende omgevingen, zoals op...
Meer informatie
Omgaan met moeilijke cliëntsituaties
Een moeilijke cliënt ‘reist’ vaak van de ene medewerker naar de andere medewerker. Hoe kan je als thuiszorger zelf het...
Meer informatie
Omgaan met ergernissen binnen mijn team
Ergernissen, spanningen, uitdagingen …. soms onvermijdelijk in een team. Soms lijkt het wel een familie … Maar waarom is dat...
Meer informatie
Duurzaam motiveren van 4 generaties
Een duurzaam personeelsbeleid zorgt er voor dat medewerkers met energie, inzet en goesting willen én kunnen werken gedurende hun volledige...
Meer informatie
Voeding en ondervoeding bij ouderen
Deze opleiding biedt verpleegkundigen de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met de voedingsbehoeften en -problemen bij...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag vanuit dementie
Wij verwachten nog steeds communicatie op ons niveau, maar niet op de maat van een persoon met dementie. In deze...
Meer informatie
Armoede bij hulpbehoevenden
Armoede is niet weg te denken uit onze maatschappij... in tegendeel. Meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Deze situatie...
Meer informatie
Eenzaamheid bij ouderen
Tijdens deze opleiding zullen deelnemers diepgaande kennis en praktische vaardigheden opdoen om eenzaamheid bij ouderen te herkennen en effectief aan...
Meer informatie
Detailzorg: Hand- en voetverzorging
Hand- en voetverzorging is een regelmatige taak voor de zorgkundige. We bekijken in deze praktijkvorming welke ziekten we kunnen aantreffen...
Meer informatie
Humeur? Humor!
Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen en opent deuren naar ontspanning en zelfs genezing. En toch vergaat...
Meer informatie
Omdenken: anders omgaan met fouten
Het overkomt ons allemaal wel eens: we maken een fout, we vergissen ons in iets of we zeggen of doen...
Meer informatie
De kracht en valkuilen van enthousiasme als leidinggevende
Wat maakt jou als hoofdverpleegkundige enthousiast en durf je daar op inzetten? Welke taken of opdrachten zorgen ervoor dat je...
Meer informatie
Seksualiteit bij ouderen
We staan stil bij de seksualiteitsbeleving en hoe deze verandert bij het ouder worden. Welke rol van de medewerker hierin...
Meer informatie
Hoe krijg ik het – met respect – gezegd?
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie
Grenzen stellen in de zorg
Deze opleiding is gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om effectief grenzen te stellen in de...
Meer informatie
Wel in je vel als leidinggevende
Het stress-niveau van een leidinggevende neemt steeds meer toe. Mondige medewerkers, mondige klanten, nieuwe procedures, constante veranderingen, accreditaties, beleidsplannen, …...
Meer informatie
Gemotiveerd aan de slag blijven
Kom jij iedere dag met evenveel 'goesting' naar je werk? Natuurlijk niet: slecht geslapen, kinderen die lastig waren, herfstweer, een...
Meer informatie
Leidinggeven in tijden van verandering
Alles is in verandering, zeker ook in zorgorganisaties. JCI, kwaliteitslabels die moeten worden behaald, meer met minder, stijgende leeftijd van...
Meer informatie
Wel in je vel
Stress op het werk, stress thuis, stress om van thuis op het werk te geraken, stress op het werk als...
Meer informatie
Gesprekken voeren met bewoners
Een goede babbel kan deug doen! Ook met bewoners en hoewel we soms (te) weinig tijd hebben, loont het vaak...
Meer informatie
Boeiend presenteren
Heb je soms de ervaring dat je boodschap niet overkomt? Ook al heb je het op 10 verschillende manieren proberen...
Meer informatie
Gedeelde of onderhandelde zorg
Medewerkers zijn soms gericht op het zorgen voor klanten vanuit het standpunt van hun eigen functie. De vorming wil hun...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van cliënten
Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van bewoners
Is Mariette lastig als zij 4 keer na elkaar belt? Is Rogerke lastig als hij steeds roept wanneer iemand zijn...
Meer informatie
Van moeilijke gesprekken ‘moedige’ gesprekken maken
Lastige gesprekken bestaan alleen in onze eigen beleving. Wij geven een gesprek het predicaat ‘lastig’ en ‘moeilijk’ en daarmee activeren...
Meer informatie
Maak je zichtbaar op je werk
Deze vorming gaat over ‘groots’ denken over onszelf ipv ons klein te houden, onze mond te houden en onszelf wijs...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor zorgpersoneel
Snelle en adequate handelingen in noodsituaties vereisen een degelijke kennis van de specifieke toestand waarin de bewoner zich bevindt. Deze...
Meer informatie
Omgaan met rouw en verlies
Deze opleiding biedt zorgpersoneel diepgaand inzicht in de complexiteit van rouw en leert hen de vaardigheden en kennis die nodig...
Meer informatie
Is familie moeilijk of heeft ze het moeilijk?
Een verhuis naar een woonzorgcentrum is niet alleen voor de bewoner een grote verandering. Vaak is de aanpassing voor de...
Meer informatie
Psychosociaal welzijn op het werk
Psychosociaal welzijn op het werk is van cruciaal belang voor het creëren van een gezonde en productieve werkomgeving. Het verwijst...
Meer informatie
Zinvolle activiteiten voor bewoners met dementie
Waar halen we de inspiratie voor een activiteit voor bewoners met dementie? Want niet alle activiteiten zijn geschikt voor ieder...
Meer informatie
Delegeren is een kunst
Programma: 1. Wat is delegeren? - Wat? - Wanneer delegeren? - Welke taken delegeer je? 2. Waarom delegeren? - Redenen...
Meer informatie
Wees de burn-out voor! (voor leidinggevenden)
Leidinggevenden in de zorg zijn een kwetsbare groep voor burn-out. Het zijn meestal betrokken medewerkers met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Maar...
Meer informatie
Hoe krijg ik het gezegd? (Lokale besturen)
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie
Naar een efficiënt uurrooster
Een succesvol uurrooster betekent dat je als planner beschikt over een voldoende aantal voltijds equivalenten, koppen en de juiste contracten...
Meer informatie
Ergonomie voor zorgpersoneel
Deze vorming is specifiek gericht op zorgpersoneel en benadrukt het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te voorkomen en...
Meer informatie
Klantgericht benaderen, maar toch grenzen durven stellen
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie
Ombuigen van weerstand
In een eerste deel zoomen we in op weerstand. Tijdens de opleiding bekijken we hoe veelal onbewuste reflexen ervoor zorgen...
Meer informatie
De 4 fasen van dementie
Na een korte introductie op de nieuwste inzichten in dementie gaan we ons verdiepen in de 4 fasen van ik-beleving...
Meer informatie
Peter- en meterschap (Lokale besturen)
De opleiding bestaat uit een basisopleiding voor het introduceren van een peterschap. Gezien het doel van de opleiding erin bestaat...
Meer informatie
Van euhm…-team naar écht M-team
Het managementteam is anno 2020 uitgegroeid tot dé drijvende kracht achter de interne organisatie van een lokaal bestuur. Hoe behoudt...
Meer informatie
Ken je kwaliteiten als (management)teamlid en die van je collega’s!
Hoe met individuele sterktes een ijzersterk managementteam smeden? Om als team goed te functioneren, start het bij kennis ... van...
Meer informatie
Kennismaking met BelRAI
Interesse in BelRAI? Inhoud: in deze sessie laten wij u voor het eerst kennismaken met BelRAI: oorsprong, theoretische achtergrond, toepassing...
Meer informatie
Ben je meer geïnteresseerd in onze open opleidingen? Ook dat aanbod kan tonen we graag aan jou.