1. Introductie tot leiderschap Definitie van leiderschap Verschil tussen leidinggeven en managen De rol van een leidinggevende in de...
Meer informatie
Opleidingen > inhouse opleidingen
Raadpleeg hier het overzicht van onze inhouse opleidingen
Op zoek naar interactieve opleidingen op jouw werkvloer, wanneer het voor jou past? Onze ervaren trainers komen graag bij jou ter plaatse.
Probis organiseert inhouse opleidingen voor groepen tot maximaal 15 personen. We doen dat op maat van al jouw medewerkers, op alle niveaus van je organisatie.
Benieuwd naar onze inhouse opleidingen? Raadpleeg het volledige aanbod op deze pagina.
- Bekijk alle opleidingen
- BelRAI
- Communicatie
- Dementie
- Financiële thema's
- Leidinggeven
- Lokale besturen
- Publieke sector
- Vaktechnisch
- Welzijn
- Zorg en welzijn
Omgaan met sociale media in de zorg
1. Inleiding: Welkom en kennismaking: Icebreaker-activiteit om een positieve sfeer te creëren. Context en relevantie: Bespreking van waarom bewust gebruik...
Meer informatie
Veerkracht Versterken: Bouwen aan Innerlijke Kracht
Deze vorming is jouw kans om je veerkracht te versterken, je innerlijke kracht te ontketenen en een transformerende reis naar...
Meer informatie
Zorginspectie: hoe bereid ik me als woonzorgcentrum voor op zorginspectie?
Hoe kan ik me voorbereiden op een bezoek van Zorginspectie? Waar kijken ze naar en hoe gaan ze te werk?...
Meer informatie
Observeren, interpreteren, rapporteren in functie van BelRAI voor NIET-indicatiestellers
BelRAI-indicatiestellers krijgen een uitgebreide opleiding om gericht te leren observeren in functie van het invullen van beoordelingen. Niet iedereen zal...
Meer informatie
(Bege)leiden vanuit optimisme
Begeleiden vanuit optimisme is een positieve en proactieve manier van begeleiden die gericht is op:• het aanmoedigen van groei• ontwikkeling...
Meer informatie
Haal het beste uit elkaar!
In deze vorming richten wij ons op het verbeteren van de samenwerking en communicatie tussen individuen en teams in een...
Meer informatie
BelRAI indicatiesteller Palliatieve Care (PC)
BelRAI instrumenten brengen op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier de zorgnoden van kwetsbare personen in kaart met als doel kwalitatieve...
Meer informatie
VSB Basis personeelsdienst en administratie
VSB-financiering, eindeloopbaan en aanvullende financiering, financieringen sociaal fonds, VSB-administratie en nieuwigheden.
Meer informatie
Functionerings-en evaluatiegesprekken (nieuwe evaluatoren)
Uitwisselen van ervaringen In een eerste deel peilen we bij de deelnemers naar hun ervaringen met evaluaties en functioneringsgesprekken, als...
Meer informatie
Leidinggeven met de kracht van het brein
Een belangrijk aspect van breinvriendelijk leiden is het begrijpen van de manier waarop het brein informatie verwerkt. Het brein heeft...
Meer informatie
Draag zorg voor je eigen energie
Je werkt lange dagen en je verliest soms contact met je eigen lichaam en je gezondheid. Je hebt kleine kwaaltjes...
Meer informatie
Van piekermindset naar groeimindset: Het pad naar persoonlijke ontwikkeling.
In het leven worden we vaak geconfronteerd met uitdagingen en obstakels die ons kunnen laten vastlopen in een negatieve spiraal...
Meer informatie
Zorgzame communicatie bij dementie
Communicatie met iemand met dementie vraagt om geduld, begrip en een warme benadering. Zorgzaamheid kan hierin een sleutelrol spelen: het...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we?
Inleiding Introductie in agressie: Definiëren van agressie en bespreking van verschillende vormen (verbaal, fysiek, passief). Oorzaken en Triggers: Inzicht krijgen...
Meer informatie
Omgaan met familie van de bewoner
Soms vinden zorgverleners de manier waarop bewoners en hun familie reageren niet terecht, overdreven, gevoelig, agressief, ... En weten dan...
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige patiënten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Goede afspraken maken: hoe doe je dat?
Wanneer er misverstanden of frustraties ontstaan in een team, is de oorzaak vaak het ontbreken van goede én heldere afspraken....
Meer informatie
Handhygiëne
Handhygiëne is het allerbelangrijkste als het gaat om voorkomen van besmettingen. Handen reinigen op de juiste manier en op de...
Meer informatie
Vergroot de betrokkenheid van uw medewerkers (Lokale besturen)
Betrokken medewerkers = gelukkige medewerkers = goede werksfeer = minder verzuim = gelukkige klanten = … Hoe merkt u vandaag...
Meer informatie
Ik wil zo samenwerken! En jij?
Jij wil ’s middags graag samen eten. Je collega wil graag elke vrijdag iets gaan drinken, jij vind dat je...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback (lokale besturen)
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Aanwezigheidsbeleid: hoe pak ik het aan?
Het percentage ziekteverzuim in de zorg ligt beduidend hoger in vergelijking met andere sectoren. Ziekteverzuim is voor alle betrokkenen nadelig:...
Meer informatie
Mijn team motiveren
Als leidinggevende in de zorg heb je misschien gemerkt dat het een uitdaging kan zijn om je team gemotiveerd te...
Meer informatie
Jongdementie
In België leven er naar schatting 3.000 à 11.000 personen met dementie jonger dan 65 jaar. Deze vorming is gericht...
Meer informatie
Valpreventie voor Zorgorganisaties
Risicofactoren voor vallen Interne factoren (bijv. leeftijd, medicatie, spierkracht, balans) Externe factoren (bijv. omgeving, obstakels, verlichting) Specifieke valrisico's binnen zorginstellingen...
Meer informatie
Agressie … waarover praten we? (lokale besturen)
De deelnemers leren hoe een agressieve situatie ontstaat en wat ze in de verschillende fases kunnen doen om de situatie...
Meer informatie
En jij? Hoe geef jij zorg?
Werken in de zorg is een drukke bezigheid. Er wordt veel verwacht van medewerkers in een woonzorgcentrum: dagelijks staan ze...
Meer informatie
Diversiteit op de werkvloer
Hoe ga je om met verschillende achtergronden en perspectieven van je collega’s en medewerkers? Hoe kan je deze medewerkers bereiken...
Meer informatie
Van klacht naar glimlach (lokale besturen)
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met klanten de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Diversiteit in de zorg
Hoe ga je competent om met diversiteit bij patiënten/bewoners? Zorgverleners werken met patiënten/bewoners uit verschillende culturele achtergronden, met verschillende talen,...
Meer informatie
Dringende hulpverlening: een opfrissing
We overlopen de huidige CPR-richtlijnen en oefenen we deze in, zodat alle medewerkers in de zorgsector de nieuwe richtlijnen correct...
Meer informatie
Oplossingsgericht omgaan met tijdsdruk
De Paradox van Zorg: Snelheid vs. Stilstaan Analyseren van de paradox tussen de snelheid van het dagelijkse werk en de...
Meer informatie
Personen met dementie en hun omgeving
De kern van het concept omgevingszorg is het feit dat mensen met dementie afhankelijk zijn van hun omgeving voor hun...
Meer informatie
Hoe maak ik correct een zorgdossier op?
Het opmaken van een correct zorgdossier blijkt voor veel verpleegkundigen en zorgkundigen nog een pijnpunt te zijn. Deze vorming maakt...
Meer informatie
Katz-schaal
De Katz-schaal, ook wel bekend als de Katz-index voor activiteiten van het dagelijks leven (ADL), wordt veel gebruikt in de...
Meer informatie
Ergonomie (lokale besturen)
De medewerker krijgt een goed inzicht in rugklachtenpreventie om zo tot een gezond ruggebruik te komen zowel op het werk...
Meer informatie
Discretie in je job
Hoe reageer je als een bewoner jou iets in vertrouwen vertelt? Wat als je toevallig getuige bent van een vertrouwelijke...
Meer informatie
Poetsen is een wetenschap
Deze opleiding richt zich op het aanleren van efficiënte en effectieve schoonmaaktechnieken. We zullen de verschillende aspecten van het schoonmaakproces...
Meer informatie
Van een klacht naar een glimlach
Vaak zijn personeelsleden die elke dag omgaan met bewoners de eerste om met klachten geconfronteerd te worden. Klachten ervaart men...
Meer informatie
Functionerings- en evaluatiegesprekken (ervaren evaluatoren)
Een eenduidige en praktijkgerichte opleiding is noodzakelijk om een zekere graad van objectiviteit van evaluaties te bereiken binnen de hele...
Meer informatie
Belevingsgerichte zorg
Deze workshop heeft als doel om zorgverleners te helpen beter in te spelen op de persoonlijke beleving van ouderen, zodat...
Meer informatie
Coachend leiderschap
Deel 1: Kennismaking - Wat doet een coachend leidinggevende? - Het profiel van de coachend leidinggevende - Dilemma’s bij coachend...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor niet-zorgpersoneel
Als je getuige bent van een noodsituatie waarin iemands leven al dan niet in gevaar is, is het belangrijk om...
Meer informatie
Omgaan met personen met psychische stoornissen
Deze vorming is ontworpen om u te voorzien van waardevolle kennis en praktische vaardigheden om empathisch, begripvol en effectief te...
Meer informatie
Emotionele belasting in de zorg
In de zorg hebben we dagelijks te maken met emoties. Kwaadheid, opstandigheid, verdriet, …maar ook blijheid, euforie,… . Door hun...
Meer informatie
Verbindende communicatie
Doel van de training: Deelnemers leren effectief communiceren met collega's en medewerkers, waarbij ze emoties beter beheersen, duidelijker communiceren, en...
Meer informatie
Begrijpen en begeleiden van moeilijk gedrag
Vanuit de hersenkunde en de nieuwste inzichten in dementie geven we tijdens deze vorming een verklaring voor veel moeilijk gedrag...
Meer informatie
Ergonomie voor niet-zorgpersoneel
Deze vorming richt zich op niet-zorgpersoneel en legt de nadruk op het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te...
Meer informatie
Budgetvriendelijk koken
Cliënten van de thuiszorg hebben het vaak financieel niet erg breed. Kleine pensioenen en hoge medische kosten zorgen ervoor dat...
Meer informatie
Verbindend communiceren (LB)
Respectvol en verbindend communiceren is een wijze van spreken én luisteren waarbij we op een heldere en duidelijke manier uitdrukken...
Meer informatie
Werken in gezinnen met een andere cultuur
Meer en meer worden onze zorgverleners (verzorgenden, poetsvrouwen, …) geconfronteerd met cliënten met andere waarden en uit andere culturen. En...
Meer informatie
Ik roddel, jij roddelt, wij roddelen!
Deze opleiding is gericht op het bespreken en aanpakken van de schadelijke gevolgen van roddelcultuur in verschillende omgevingen, zoals op...
Meer informatie
Omgaan met moeilijke cliëntsituaties
Een moeilijke cliënt ‘reist’ vaak van de ene medewerker naar de andere medewerker. Hoe kan je als thuiszorger zelf het...
Meer informatie
Omgaan met ergernissen binnen mijn team
Ergernissen, spanningen, uitdagingen …. soms onvermijdelijk in een team. Soms lijkt het wel een familie … Maar waarom is dat...
Meer informatie
Duurzaam motiveren van 4 generaties
Een duurzaam personeelsbeleid zorgt er voor dat medewerkers met energie, inzet en goesting willen én kunnen werken gedurende hun volledige...
Meer informatie
Voeding en ondervoeding bij ouderen
Deze opleiding biedt verpleegkundigen de nodige kennis en vaardigheden om effectief om te gaan met de voedingsbehoeften en -problemen bij...
Meer informatie
Armoede bij hulpbehoevenden
Armoede is niet weg te denken uit onze maatschappij... in tegendeel. Meer en meer mensen worden hiermee geconfronteerd. Deze situatie...
Meer informatie
Eenzaamheid bij ouderen
Tijdens deze opleiding zullen deelnemers diepgaande kennis en praktische vaardigheden opdoen om eenzaamheid bij ouderen te herkennen en effectief aan...
Meer informatie
Detailzorg: Hand- en voetverzorging
Hand- en voetverzorging is een regelmatige taak voor de zorgkundige. We bekijken in deze praktijkvorming welke ziekten we kunnen aantreffen...
Meer informatie
Humeur? Humor!
Een glimlach is de kortste afstand tussen twee mensen en opent deuren naar ontspanning en zelfs genezing. En toch vergaat...
Meer informatie
Seksualiteit bij ouderen
We staan stil bij de seksualiteitsbeleving en hoe deze verandert bij het ouder worden. Welke rol van de medewerker hierin...
Meer informatie
Hoe krijg ik het – met respect – gezegd?
Sta je soms met je mond vol tanden? Durf je niet voor je mening uitkomen? Schrik je soms van de...
Meer informatie
Grenzen stellen in de zorg
Deze opleiding is gericht op het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om effectief grenzen te stellen in de...
Meer informatie
Wel in je vel
Stress op het werk, stress thuis, stress om van thuis op het werk te geraken, stress op het werk als...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van cliënten
Werken met lastige of moeilijke cliënten vereist veel inlevingsvermogen, geduld en stressbestendigheid. De meeste verzorgenden/huishoudhulpen/pwa’ers werken wel eens bij ‘moeilijke’...
Meer informatie
Omgaan met lastig gedrag van bewoners
Is Mariette lastig als zij 4 keer na elkaar belt? Is Rogerke lastig als hij steeds roept wanneer iemand zijn...
Meer informatie
Het geven en krijgen van feedback
Feedback geven? We hebben over alles en iedereen een mening. Maar hoe geven we effectieve feedback? Deze vorming leert je...
Meer informatie
Dringende hulpverlening voor zorgpersoneel
Snelle en adequate handelingen in noodsituaties vereisen een degelijke kennis van de specifieke toestand waarin de bewoner zich bevindt. Deze...
Meer informatie
Omgaan met rouw en verlies
Deze opleiding biedt zorgpersoneel diepgaand inzicht in de complexiteit van rouw en leert hen de vaardigheden en kennis die nodig...
Meer informatie
Naar een efficiënt uurrooster
Een succesvol uurrooster betekent dat je als planner beschikt over een voldoende aantal voltijds equivalenten, koppen en de juiste contracten...
Meer informatie
Ergonomie voor zorgpersoneel
Deze vorming is specifiek gericht op zorgpersoneel en benadrukt het belang van rugsparend werken om ruggerelateerde problemen te voorkomen en...
Meer informatie
Klantgericht benaderen, maar toch grenzen durven stellen
Het is een statement dat het cliënteel in de gezondheidszorg steeds mondiger wordt en steeds meer eisen stelt aan de...
Meer informatie
Ombuigen van weerstand
In een eerste deel zoomen we in op weerstand. Tijdens de opleiding bekijken we hoe veelal onbewuste reflexen ervoor zorgen...
Meer informatie
Ben je meer geïnteresseerd in onze open opleidingen? Ook dat aanbod kan tonen we graag aan jou.