Lokale besturen

Communicatie op koers: van beleid naar communicatiebeleid (Geel)

Datum:
27/05/21 (opgelet: in brochure staat verkeerde datum gemeld)

09u00: Onthaal
09u30: Start
16u30: Einde

Locatie:
Probis
Winkelom 83 B1b, 2440 Geel

Inhoud:
Een goed beleid opzetten in een lokaal bestuur is evident. Maar hoe zorgt u ervoor dat dit ook bekend raakt bij inwoners en medewerkers? Dan is een doordacht communicatiebeleid essentieel. Van weten wat u wil bereiken met uw communicatie tot het spanningsveld tussen overheidscommunicatie en politieke communicatie. Hoe organiseert u de communicatiewerking? We nemen u ook mee in recent onderzoek over gemeentelijke communicatiekanalen: welke werken en welke niet. Een aanrader voor iedereen die een gedegen communicatiebeleid wenst op te zetten.

Korte inhoud:

  • Wat wil je als lokale overheid bereiken met je communicatie, en wie?
  • Hoe laat je het communicatiebeleid beter aansluiten bij de algemene beleidslijnen?
  • Hoe kan je het spanningsveld tussen overheidscommunicatie en politieke communicatie temperen?
  • Hoe zorg je er voor dat gemeentelijke communicatie ‘inclusief’ is en iedereen bereikt?
  • Welke modellen zijn er voor de organisatie van de communicatiewerking?
  • Wie zet je in voor het communicatiewerk? Welke keuzes maak je daar?
  • Op basis van recent onderzoek: welke gemeentelijke communicatiekanalen werken, welke niet?

Trainer: Eric Goubin

Annulatievoorwaarden:
U kan tot 14 dagen op voorhand kosteloos annuleren. Daarna rekenen wij de volledige deelnameprijs aan.
Bij het niet aanwezig zijn op de vorming zonder voorafgaande schriftelijke verwittiging rekenen wij 100% administratiekosten aan.

Interview Eric Goubin:

Waarom geef jij dit thema? Vanuit welke interesse voor dit onderwerp?

Al zowat mijn hele loopbaan was ik actief in een combinatie van bestuursfuncties en communicatiewerk. Daarbij viel me op dat er vaak te weinig verbinding is tussen de beleidsdoelen van een organisatie en de gevoerde communicatie. Daarom is het belangrijk een communicatiekompas te ontwikkelen: wat wil je nu precies bereiken met je communicatie, en hoe doe je dat? Bovendien is een evolutie aan de gang waarbij niet alleen de communicatiemedewerkers maar ook leidinggevenden en andere medewerkers een communicatierol opnemen. Tussen die actoren is een goede wisselwerking en een heldere verdeling van verantwoordelijkheden en taken cruciaal. Het is telkens weer een prettige uitdaging voor me om randvoorwaarden en methodieken aan te reiken die organisaties helpen om hun interne en externe communicatie sterker te maken.

Hoe breng jij dit thema in de vorming? (Methodiek, aanpak)

Het is de bedoeling dat na afloop van de vorming de deelnemers een heleboel tips, werkwijzen en goede praktijkvoorbeelden rijker zijn. Ik reik een denkkader aan, en daarbinnen laat ik de deelnemers hun eigen ervaringen met communicatie delen met de mijne. Dat maakt heel concreet waarmee we te maken hebben in spannende communicatieprocessen, en hoe we dat doel- en oplossingsgericht aanpakken.

Wat is jouw favoriete quote mbt dit onderwerp?

Dat is een formule, namelijk: D x D x D = E

Deskundigheid x Draagvlak x Daadkracht = Effect van je communicatie

Als één van die elementen nul is, is het resultaat navenant.

 

Vergelijkbare opleidingen

Deel deze opleiding

Share on facebook
Facebook
Share on email
Email
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Taal

Nederlands

Aantal sessies

1 dag

Prijs

€ 240