Vormingskalender > inhouse opleidingen

Humor en (aan)raking in de zorg bij personen met dementie

Humor kan veel betekenen in de communicatie met mensen met dementie. Het kan de zorgvrager en zorggever dichter bij elkaar brengen waardoor communiceren makkelijker wordt. De gevoelens en emoties blijven bijzonder levendig. Zonder de ‘filter’ van het verstand worden deze mensen zelfs gevoeliger voor wat ‘in de lucht hangt’, voor de humor van mensen met wie ze praten, voor de sfeer in huis.

Lachende gezichten om je heen zien, maakt mensen rustig en gelukkig.
Horen lachen is ook een vorm van communicatie.
De kleine vreugdes van alledag bieden kansen om blij te zijn.
En met humor kun je tal van moeilijke situaties ontmijnen en overwinnen.

Personen met dementie voelen soms hun lichaam niet meer of zijn net heel gevoelig op bepaalde lichaamsdelen.
– Hoe en waar raken we hen best respectvol aan?
– Hoe kunnen we beter afstemmen en toenaderen?
– Hoe kunnen we meer zorg toedienen vanuit de beweging en minder vanuit de gedachte?

Praktische informatie

Taal

Nederlands

Aantal sessie

2 x 3 uur

Prijs

op aanvraag

Sector

Alle zorgorganisaties

Doelgroep

Logistiek, Onderhoud/keuken, Paramedici, Zorgpersoneel

Thema

Vaktechnisch