Vormingskalender > inhouse opleidingen

Conflicten coachen

In veel teams zijn er wel eens meningsverschillen, roddels, onbegrip over verschil in temperament en gedrag, het niet nakomen van afspraken, niet opnemen van verantwoordelijkheid, onduidelijke rolverdeling, weinig open communicatie, …

Deze en andere factoren kunnen escaleren en aanleiding geven tot conflicten op de werkvloer. In dergelijke omstandigheden komen teamprestaties en resultaten heel erg onder druk.
Als conflicten correct worden aangepakt, kunnen ze echter verrijkend zijn voor het team.

Hoe pak je als leidinggevende de conflicten constructief aan?
Wanneer moet je scheidsrechter zijn of bemiddelaar?
Welke rol heb je als leidinggevende in welke fase van een conflict?

==> De twee belangrijkste invloeden op een persoon om om te gaan met conflicten zijn: het onderwerp en de relatie met de andere partij.

Volgens de theorie (o.a. Thomas en Killman) zijn er vijf manieren om met een conflict om te gaan:

  • Toegeven of Aanpassen
  • Vermijden
  • Doordrukken of Strijden/vechten
  • Compromis sluiten of Onderhandelen
  • Samenwerken

Naast eens tuk theorie maken we ook plaats om cases te behandelen.

Praktische informatie

Taal

Nederlands

Aantal sessie

2 x 3 uur

Prijs

op aanvraag

Sector

Alle zorgorganisaties

Doelgroep

Leidinggevenden

Thema

Leidinggeven